Eindelijk een takenlijst die werkt. Bullet Journal

Het kan geen verrassing zijn dat iemand die zijn website op het domein Elegantchaos.nl heeft ondergebracht, moeite heeft met het overzicht bewaren van taken en werkzaamheden. Met bullet journal heb ik eindelijk een manier gevonden die voor mij lijkt te werken.

Volgens mij is dit voor het eerst sinds ik eind jaren ’90 overstapte naar een digitale agenda dat ik weer gewoon ouderwets op papier opschrijf wat ik wil gaan doen, wat ik heb bedacht en wanneer ik dit wil gaan uitvoeren. Ik streep af wat er gebeurd is en kan doorschuiven of doorhalen wat er niet gelukt is.

De chaos in mijn hoofd ordenen

Mijn hoofd zit vol plannen, (al dan niet wilde) ideeën en dagelijkse werkzaamheden. Daar komen dan de overige taken en afspraken nog eens bij. Even iets doen, iets regelen, of samen met de kids iets gaan doen. Voor mij niet altijd even makkelijk om daarmee om te gaan.

De afgelopen jaren heb ik dan ook de meest uiteenlopende methodes en appjes geprobeerd om een beetje orde in de chaos aan te brengen. En omdat ik altijd alles online doe, leek een digitale oplossing met het best werkbaar.

  • Any.do
  • Wunderlist
  • Astrid

En nog tientallen die ik nu vergeet op te noemen. Allemaal dingen die ik erg leuk vond om te proberen en die er veelbelovend uitzagen. Maar omdat sommige technische koppelingen – bijvoorbeeld met m’n werkmail – niet of moeizaam te realiseren waren, kon ik nooit alle mogelijkheden gebruiken. En leverde het vaak meer werk op om alles te synchroniseren dan dat het me voordeel opleverde.

Terug naar papier met Bullet Journal?

Bullet Journal werkt voor mij heel goed. Terug naar papier. Hieronder in het filmpje kan je kijken hoe het werkt. Ik ben er nu vanaf eind augustus mee bezig. En ik denk dat het wel een blijvertje is.

Nog steeds deels digitaal

Bullet Journal is niet het enige wat ik gebruik. Het is een mooie combi. Ik gebruik verder ook nog steeds.

  • Evernote – voor aantekeningen enzo.
  • Google Drive – documenten e.d.
  • Harde afspraken staan in mijn digitale (werk) agenda
  • Dropbox – vooral voor Bonnetjes, garantiebewijzen en andere bestanden die ik onderweg nodig zou kunnen hebben.
  • En ik heb nog 12 papieren mappen – 1 per maand – over van Getting Things Done. Voor concertkaartjes en dat soort dingen.

Maar alles wat daar niet inpast. Staat in mijn Bullet Journal. Heb ik eindelijk ook een goede toepassing gevonden voor de fantastische StarWars moleskine, die ik een tijd terug eens van mijn vrouw cadeau kreeg.